„Wielofunkcyjny dwumiejscowy motoszybowiec nowej generacji” - projekt Politechniki Rzeszowskiej i Politechniki Warszawskiej

Sobota, 9 marca 2013 admin

12 marca 2013 r. o godzinie 11:00 w auli V1 Regionalnego Centrum Dydaktyczno-Konferencyjnego i Biblioteczno-Administracyjnego Politechniki Rzeszowskiej, odbędzie się uroczyste zakończenie wspólnego projektu Politechniki Rzeszowskiej i Politechniki Warszawskiej pt. „Wielofunkcyjny dwumiejscowy motoszybowiec nowej generacji”.

Na projekt przeznaczono 10,5 mln zł ze środków pochodzących z programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Inicjatywa Technologiczna”. Kierownikiem projektu jest prof. dr hab. inż. Marek Orkisz. Głównym Konstruktorem mgr inż. Wojciech Frączek.

Efektem pierwszego wspólnego projektu studentów oraz pracowników Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej oraz Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej jest AOS-71. To unikatowy w skali kraju i jeden z niewielu na świecie -  motoszybowiec z napędem elektrycznym. Podczas uroczystości nastąpi jego prezentacja.

Nazwa AOS odnosi się do Akademickiego Ośrodka Szybowcowego w Bezmiechowej. Nazwę tę zasugerował pilot gen. Tadeusz Góra (1918-2010), który jest patronem Bezmiechowej. Cyfra 7 oznacza kolejną konstrukcję powstałą w Politechnice Warszawskiej w ramach Programu ULS „Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce”, realizowanego tam od 1978 roku, a cyfra 1 – pierwszą konstrukcję Politechniki Rzeszowskiej.

Twórcy projektu stawiali sobie za cel skonstruowanie motoszybowca, który będzie laboratorium lotniczym i będzie można go wykorzystywać w Akademickim Ośrodku Szybowcowym w Bezmiechowej do badań nad profilami aerodynamicznymi, różnymi typami śmigieł lub nad wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii do napędu statków powietrznych.

Zgodnie z założeniami AOS-71 posiada wygodną i obszerną kabinę oraz innowacyjne rozmieszczenie miejsc dla pilotów. Zwykle w motoszybowcach dwuosobowych miejsca znajdują się jedno za drugim, a w AOS-71 miejsca są ustawione obok siebie. Ponadto AOS -71 posiada ekologiczny napęd umożliwiający długie i bezpieczne loty, a przy tym niewielki ciężar, ułatwiający obsługę naziemną. Dzięki czemu loty będą w założeniu bezpieczniejsze i będzie można wykonywać przeloty między lotniskami nawet wówczas, gdy nie będzie odpowiednich warunków atmosferycznych na lot szybowcowy.

AOS-71 ma być wykorzystywany w szkoleniu podstawowym pilotów, w nauce podstaw akrobacji, do startów w zawodach, w lotach rekreacyjnych i pasażerskich oraz np. do patrolowania lasów. 

Źródło:http://dlapilota.pl/

 



Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej