Aktualności

Piątek, 15 marca 2013 Admin ChceLatac.pl

Zawody modeli balonów na lotnisku Rudniki

W niedzielę 24 marca br. na lotnisku Rudniki odbędą się zawody modeli balonów, na które zaprasza organizator imprezy – Aeroklub Częstochowski. Zawody adresowane są do dzieci do lat czternastu. W niebo wzbiją się ogromne balony, około dwóch metrów wysokości, zrobione z gładkiej bibuły, precyzyjnie wykonane i szczelnie sklejone.

Model balonu na ogrzane powietrze, to model lżejszy od powietrza, bez napędu, uzyskujący swoją wyporność wyłącznie na skutek ogrzewania powietrza. W powłoce nie może znajdować się inny gaz poza powietrzem i normalne produkty spalania paliwa niezbędnego do jego podgrzania – mówi Mariusz Wrona, instruktor modelarni Aeroklubu Częstochowskiego. – Po napełnieniu balonów ogrzanym powietrzem, wypuszcza się je. Liczy się czas lotu. Wygrywa ten, który leci jak najdłużej. Niektóre utrzymują się w powietrzu nawet pół godziny. Klejenie balonów, latawców to najprostsza kategoria modelarska. Już ośmioletnie dziecko nie powinno mieć z tym trudności. Często nawet pięcio- czy sześciolatkowie robią modele balonów i biorą udział w zawodach. A niekiedy to rodzice mają z tego większą uciechę niż dzieci – dodaje instruktor.

Szkoleniowcy zapraszają wszystkie dzieci chętne do udziału w imprezie na zajęcia w modelarni Aeroklubu Częstochowskiego przy ul POW 4., gdzie pod okiem instruktorów dzieci uczą się budowania latawców i balonów, zdalnie sterowanych modeli szybowców, samolotów czy rakiet. Modelarstwo uczy ich majsterkowania, technicznego myślenia, a także precyzji.

 

Źródło: http://www.aeroklub-czestochowa.org.pl/

 

 
Czwartek, 14 marca 2013 Admin ChceLatac.pl

Realizacja projektu GOAT

Aeroklub Polski w ramach realizacji programu ”GOAT- BUDUJEMY MIKROLOTY”, złożył wniosek do ULC o objęcie nadzorem państwowym prac i czynności związanych z budową szybowca ultralekkiego GOAT.

Na początku marca w odpowiedzi na zgłoszenie Aeroklubu Polskiego, ULC objął nadzorem lotniczym powyższy projekt. Powołany został Zespół Roboczy do sprawowania kontroli nad procesem uznania zdatności do lotu nowo powstałego statku powietrznego w składzie: Jacek Binio – przewodniczący oraz Bartłomiej Czerwiński.

Jednocześnie wskazano możliwość przeprowadzenia procesu kwalifikowania tej konstrukcji do kategorii U2, oraz wpisania jej na listę typów kwalifikowanych.

11 marca 2013 roku w siedzibie Aeroklubu Polskiego odbyło się spotkanie w sprawie projektu, w którym udział wzięli:

Maciej Kozłowski – Dyrektor Departamentu Techniki ULC

Krzysztof Kubryński – Politechnika Warszawska

Leszek Chlebiuk – przedstawiciel modelarni „Zefir” przy Zespole Placówek Specjalnych w Bystrzycy Górnej

Włodzimierz Rutkowski – koordynator techniczny projektu Goat (konstruktor amator)

Piotr Obłój – konstruktor amator

Ryszard Witkowski – konstruktor amator

Dariusz Lewek – koordynator projektu (konstruktor amator).

Podczas spotkania omówione zostały kwestie związane z rozpoczęciem prac przy budowie ultralekkiego szybowca – GOAT. Zgromadzeni konstruktorzy,jak i niektórzy pracownicy Politechniki Warszawskiej zadeklarowali swoją pomoc przy jego budowie. 

Wniosek AP do ULC

Odpowiedź ULC na wniosek AP

 

Źródło: http://www.aeroklub-polski.pl/

 
Środa, 13 marca 2013 Admin ChceLatac.pl

Drugi Przegląd Bezzałogowych Systemów Latających

Muzeum Techniki w Warszawie i Liga Przyjaciół Polskiego Lotnictwa zapraszają na Drugi Przegląd Bezzałogowych Systemów Latających, który odbędzie się w dniach od 18 - 24 marca w Muzeum Techniki w Warszawie. Patronat naukowy nad przeglądem objął dyrektor Instytutu Lotnictwa oraz dziekan Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Przegląd dofinansowany jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Na Przeglądzie będzie można zobaczyć urządzenia i systemy, które są w stanie zastąpić maszyny załogowe w każdej pracy, tzw. 3D - dull, dirty, dangerous. Brak pilota na pokładzie sprawia, iż maszyny są mniejsze i lżejsze od swoich załogowych odpowiedników. Zaprezentowane zostaną m. in. system latający FlyEye przeznaczony do dyskretnej obserwacji, rozpoznania i wyznaczenia współrzędnych obserwowanego celu, wielozadaniowy system NEO czy bezzałogowa paralotnia służącą do fotografowania pól uprawnych. Nie zabraknie także wielowirnikowców czyli śmigłowców z kilkoma śmigłami, które mogą służyć do obserwowania imprez masowych oraz obsługi agencji fotograficznych i filmowych (tzw. zdjęcia z powietrza).

Przegląd uzupełnią samoloty studentów, przygotowane z myślą o rywalizacji w tegorocznych międzynarodowych zawodach lotniczych.

Organizatorzy przewidują, iż zaprezentowanych zostanie przeszło 40 konstrukcji, powstałych w polskich instytutach badawczych, politechnikach i firmach. Dominować będą konstrukcje przeznaczone do zastosowań cywilnych, co niewątpliwie odróżnia Przegląd od podobnych imprez organizowanych w innych krajach.

W dniu otwarcia organizatorzy Przeglądu zaplanowali seminarium z udziałem przedstawicieli Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej, poświęcone takim zagadnieniom jak: rozwój polskich bezzałogowców, uwarunkowania prawne, przestrzeń powietrzna, doświadczenia konstruktorów i użytkowników.

W ramach Przeglądu odbędzie się także konkurs dla studentów na najlepszą pracę dyplomową.

muzeum.jpg

Osoby, które zechcą w dniach trwania Przeglądu odwiedzić Muzeum Techniki będą mogły również podziwiać podniebne akrobacje wielowirnikowców. Dla dzieci organizatorzy przewidzieli warsztaty pilotażu, zarówno z użyciem symulatorów, jak i w pełni wyposażonych urządzeń.

Więcej informacji na temat Drugiego Przeglądu Bezzałogowych Systemów Latających można znaleźć na stronie Muzeum Techniki www.bsl.muzeumtechniki.warszawa.pl

Muzeum Techniki (Pałac Kultury i Nauki)

Godziny otwarcia: wtorek - piątek 8.30 - 16.30; sobota - niedziela

10.00 - 17.00

w poniedziałek - tylko goście z zaproszeniami i dziennikarze

 

Źródło:http://dlapilota.pl

 

 
Wtorek, 12 marca 2013 Admin ChceLatac.pl

Mały Puchar Gordona Bennetta 2013

W dniach 6-7 kwietnia na lotnisku w Kruszynie odbędą się Mistrzostwa Polski Modeli Balonów na Ogrzane Powietrze pn. „Mały Puchar Gordona Bennetta”, których organizatorem jest Aeroklub Włocławski. Zawody rozegrane zostaną na lotnisku aeroklubowym w Kruszynie.

W Mistrzostwach mogą uczestniczyć zwycięskie ekipy z mistrzostw aeroklubów regionalnych/stowarzyszeń, będących członkami (wspierającymi) Aeroklubu Polskiego. Ekipa startująca w zawodach powinna składać się z czterech zawodników oraz instruktora/kierownika (może być też zwiększona do sześciu zawodników oraz instruktora). W klasyfikacji ogólnej do wyniku drużyny liczyć będzie się wynik czterech najlepszych zawodników.

Organizatorzy informują, iż termin nadsyłania zgłoszeń mija dnia 15 marca (jest to termin nieprzekraczalny). Opłata startowa wynosi 6 zł.

Szczegółowy program zawodów: 

6 kwietnia (sobota)

do godz.17:00 – przyjazd zawodników, rejestracja i zakwaterowanie

7 kwietnia (niedziela)

7.00 – śniadanie

8.00-9.30 – rejestracja zawodników i kontrola techniczna

9.45 – otwarcie Mistrzostw i odprawa

10.00-11.30 – I kolejka lotów

11.30-13. 00 - II kolejka lotów

13.00-14.30 – III kolejka lotów

14.00 – obiad

15.00 – zakończenie

Pismo organizacyjne z informacjami o zawodach oraz kartę zgłoszenia dostępne są na stronie Aeroklubu Włocławskiego.

 

Źródło:http://lotniczapolska.pl/

 

 
Poniedziałek, 11 marca 2013 Admin ChceLatac.pl

47 Lubelskie Zimowe Zawody Samolotowe rozegrane

W dniach 6 - 9 marca 2013r. na lotnisku Aeroklubu Lubelskiego w Radawcu rozegrane zostały 47 Lubelskie Zimowe Zawody Samolotowe.

W zawodach udział wzięło pięć załóg z aeroklubów: Lubelskiego, Pomorskiego i Ziemi Zamojskiej. Niestety warunki atmosferyczne pozwoliły na rozegranie tylko jednej konkurencji rajdowej.

Zwyciężyła załoga reprezentująca Aeroklub Pomorski: Bolesław Radomski i Dariusz Lechowski na samolocie Cessna 152. Drugie miejsce wywalczyła załoga gospodarzy, czyli Aeroklubu Lubelskiego: Marcin Reszka i Mariusz Figiel, również na samolocie Cessna 152. Trzecie miejsce zdobyli Paweł Osowski i Norbert Kasperek – Cessna 152, z Aeroklubu Pomorskiego. Na pozycji czwartej znaleźli się Piotr Barcz i Arkadiusz Matyska z Aeroklubu Lubelskiego – Cessna 152, a na piątej Michał Iwanicki i Damian Chodurski z Aeroklubu Ziemi Zamojskiej na AT-3.

 

L.p.

Pilot

Nawigator

Samolot

Aeroklub

P-ty

1

Bolesław Radomski

Dariusz Lechowski

Cessna 152

Pomorski

403

2

Marcin Reszka

Mariusz Figiel

Cessna 152

Lubelski

1444

3

Paweł Osowski

Norbert Kasperek

Cessna 152

Pomorski

1573

4

Piotr Barcz

Arkadiusz Matyska

Cessna 152

Lubelski

1796

5

Michał Iwanicki

Damian Chodurski

AT-3

Ziemi Zamojskiej

2987


Chęć udziału w zawodach zgłosiły jeszcze dwie załogi z Aeroklubu Rzeszowskiego: Kuba Ciekański i Mateusz Brodziak oraz Rafał Olender i Jan Markowski, jednak ze względu na pogodę ich Cessna 152 nie dotarła do Radawca, pomniejszając i tak nieliczne w tym roku grono zawodników.

Kierownikiem tegorocznych 47 LZZS był Adam Gruszecki, dyrektor Aeroklubu Lubelskiego, kierownikiem sportowym Andrzej Osowski, natomiast sędzią głównym Krzysztof Borkowski.

Protokół Komisji Sportowej

Zdjęcia z zawodów na stronie aeroklubu

 

Źródło:http://www.aeroklub.lublin.pl/

 

 
Poniedziałek, 11 marca 2013 Admin ChceLatac.pl

32 Szybowcowe Mistrzostwa Świata zakończone  - złoto i brąz dla Polaków!

19 stycznia br. w Argentynie zakończyły się trwające od 05.01.2013 32 Szybowcowe Mistrzostwa Świata w klasie Standard, Club i Światowej. W mistrzostwach wzięło udział 91 pilotów z ponad 24 krajów z całego Świata w tym siedmiu Polaków. Dwóch z nich sięgnęło po medale!

W klasie Standard po raz kolejny swój szybowniczy kunszt, pomimo niesprzyjających warunków pogodowych i wielu problemów podczas rozgrywania zawodów, pokazał Sebastian Kawa, który sięgnął po złoto i po dziewiąty tytuł Szybowcowego Mistrza Świata.

 

Lp.

Pilot

Team

Szybowiec

Punkty

1.

Sebastian Kawa

POL

Discus 2a

6038

2.

Mario Kiessling

GER

Discus 2a

6102

3.

Felipe Levin

GER

Discus 2a

5955

12.

Tomasz Rubaj

POL

Discus 2a

5329

23.

Michał Lewczuk

POL

LS 8

4536

 

Drugi medal dla Polaków, tym razem brązowy, wywalczył Jędrzej Skłodowski w klasie Światowej.

 

Lp.

Pilot

Team

Szybowiec

Punkty

1.

Sebastian Riera

ARG

PW 5

3505

2.

Jorge Tartara

ARG

PW 5

3492

3.

Jędrzej Skłodowski

POL

PW 5

3424

7.

Jakub Barszcz

POL

PW 5

3329

 

W klasie Club Polacy znaleźli się w drugiej dziesiątce.

Lp.

Pilot

Team

Szybowiec

Punkty

1.

Santiago Berca

ARG

Std. Jantar 2

6415

2.

Tobias Geiger

AUS

LS-4

6316

3.

Roman Mracek

CZE

Std. Cirrus

6300

21.

Paweł Wojciechowski

POL

BRAWO

5425

24.

Tomasz Krok

POL

BRAWO

5313

Gratulujemy!

Kompletne wyniki dostępne są na stronie zawodów. http://www.wgc2012.com.ar/

Na stronie zawodów dostępny jest także wywiad z Sebastianem Kawą: http://www.wgc2012.com.ar/novedades.php?uno=138

 

Źródło:http://www.aeroklub-polski.pl/

 
Poniedziałek, 11 marca 2013 Admin ChceLatac.pl

32 Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Argentynie

Od 05.01.2013 w Argentynie na lotnisku w Adolfo Gonzales Chaves ok. 400 km na południowy-zachód od Buenos Aires rozgrywane są 32 Szybowcowe Mistrzostwa Świata w klasie Standard, Club i Światowej. Do startu w mistrzostwach zgłosiło się 91 pilotów z ponad 24 krajów z całego Świata. Polskę reprezentują:

  • Sebastian KAWA (Aeroklub Bielsko-Bialski) klasa Standard - szybowiec Discus 2a Y AP

  • Tomasz RUBAJ (Aeroklub Gliwicki) klasa Standard – szybowiec Discus 2a V AP

  • Michał LEWCZUK (Aeroklub Warszawski) klasa Standard- szybowiec LS 8 LOT AP

  • Paweł WOJCIECHOWSKI (Aeroklub Leszczyński) klasa Club - szybowiec Brawo BZ AP

  • Tomasz KROK (AeroklubLeszczyński) klasa Club - szybowiec Brawo BI AP

  • Jakub BARSZCZ (Aeroklub Orląt) klasa Światowa – szybowiec PW 5 PJ

  • Jędrzej SKŁODOWSKI (Aeroklub Kujawski) klasa Światowa - szybowiec PW 5 F14 AP.

Trenerem i kierownikiem polskiej ekipy jest Jacek Dankowski.

Rywalizacja w Argentynie potrwa do 19 stycznia 2013 roku, organizatorzy i uczestnicy mają nadzieję, iż warunki meteorologiczne, które niestety do tej pory nie rozpieszczały zawodników poprawią się i nie przeszkodzą w dalszym rozgrywaniu zadań podczas 32. Szybowcowych Mistrzostw Świata.

 
Sobota, 9 marca 2013 Admin ChceLatac.pl

„Wielofunkcyjny dwumiejscowy motoszybowiec nowej generacji” - projekt Politechniki Rzeszowskiej i Politechniki Warszawskiej

12 marca 2013 r. o godzinie 11:00 w auli V1 Regionalnego Centrum Dydaktyczno-Konferencyjnego i Biblioteczno-Administracyjnego Politechniki Rzeszowskiej, odbędzie się uroczyste zakończenie wspólnego projektu Politechniki Rzeszowskiej i Politechniki Warszawskiej pt. „Wielofunkcyjny dwumiejscowy motoszybowiec nowej generacji”.

Na projekt przeznaczono 10,5 mln zł ze środków pochodzących z programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Inicjatywa Technologiczna”. Kierownikiem projektu jest prof. dr hab. inż. Marek Orkisz. Głównym Konstruktorem mgr inż. Wojciech Frączek.

Efektem pierwszego wspólnego projektu studentów oraz pracowników Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej oraz Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej jest AOS-71. To unikatowy w skali kraju i jeden z niewielu na świecie -  motoszybowiec z napędem elektrycznym. Podczas uroczystości nastąpi jego prezentacja.

Nazwa AOS odnosi się do Akademickiego Ośrodka Szybowcowego w Bezmiechowej. Nazwę tę zasugerował pilot gen. Tadeusz Góra (1918-2010), który jest patronem Bezmiechowej. Cyfra 7 oznacza kolejną konstrukcję powstałą w Politechnice Warszawskiej w ramach Programu ULS „Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce”, realizowanego tam od 1978 roku, a cyfra 1 – pierwszą konstrukcję Politechniki Rzeszowskiej.

Twórcy projektu stawiali sobie za cel skonstruowanie motoszybowca, który będzie laboratorium lotniczym i będzie można go wykorzystywać w Akademickim Ośrodku Szybowcowym w Bezmiechowej do badań nad profilami aerodynamicznymi, różnymi typami śmigieł lub nad wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii do napędu statków powietrznych.

Zgodnie z założeniami AOS-71 posiada wygodną i obszerną kabinę oraz innowacyjne rozmieszczenie miejsc dla pilotów. Zwykle w motoszybowcach dwuosobowych miejsca znajdują się jedno za drugim, a w AOS-71 miejsca są ustawione obok siebie. Ponadto AOS -71 posiada ekologiczny napęd umożliwiający długie i bezpieczne loty, a przy tym niewielki ciężar, ułatwiający obsługę naziemną. Dzięki czemu loty będą w założeniu bezpieczniejsze i będzie można wykonywać przeloty między lotniskami nawet wówczas, gdy nie będzie odpowiednich warunków atmosferycznych na lot szybowcowy.

AOS-71 ma być wykorzystywany w szkoleniu podstawowym pilotów, w nauce podstaw akrobacji, do startów w zawodach, w lotach rekreacyjnych i pasażerskich oraz np. do patrolowania lasów. 

Źródło:http://dlapilota.pl/

 

 
Piątek, 8 marca 2013 Admin ChceLatac.pl

XII Wielkanocne Zawody Balonowe na lotnisku Lisie Kąty w Grudziądzu

W dniach od 4 do 7 kwietnia br. na lotnisku Lisie Kąty w Grudziądzu odbędą się XII Wielkanocne Zawody Balonowe rozgrywane w ramach Balonowego Pucharu Polski. 

Organizatorzy – Aeroklub Nadwiślański przewidują udział 25 balonów na ogrzane powietrze z kraju i zagranicy. Celem zawodów poza wyłonienie najlepszego pilota jest propagowanie sportu balonowego w regionie.

Warunkiem uczestnictwa w zawodach jest m.in. posiadanie ważnej licencja pilota balonu wolnego, nalot dowódczy min. 50 godzin oraz ważne ubezpieczenie OC balonu. Pozostałe wymagania opisane są na stronach organizatora zawodów http://balonowe.lisie.pl/

Organizatorzy zapraszają wszystkich chętnych do rejestracji on-line na stronie: www.balonowe.lisie.pl do dn. 31.03.2013 r.

Wpisowe wynosi 750 PLN od załogi (pilot + 2 osoby), dodatkowa osoba - 200 zł. Wpłaty można dokonać w kasie aeroklubu lub na konto aeroklubu: BGŻ o/ Grudziądz 80 2030 0045 1110 0000 0139 0130.

W ramach wpisowego uczestnicy mają zapewnione zakwaterowanie i wyżywienie, gaz na loty zawodnicze (załogi przyjeżdżają i wyjeżdżają zatankowane), mapy, udział w imprezach towarzyszących oraz oczywiście niezapomniane wrażenia.

 

 
Piątek, 8 marca 2013 Admin ChceLatac.pl

Puchar Polski Para-Ski 2013

W dniach 6-9 marca 2013 roku w Bielsku – Białej oraz Szczyrku odbędzie się  XVIII Puchar Polski Para-Ski.

Zawodnicy rywalizować będą w czterech konkurencjach: skokach spadochronowych na celność lądowania, narciarskim slalomie gigancie, pływaniu i strzelaniu.

Narciarski slalom gigant oraz pływanie odbędą się w Szczyrku (slalom na trasie zjazdowej FIS na Skrzycznym, pływanie – na basenie COS),  strzelanie i skoki spadochronowe na celność lądowania – w Bielsku-Białej (strzelanie na strzelnicy garnizonowej, skoki na lotnisku lub Bielskich Błoniach). By puchar można było uznać za rozegrany, muszą odbyć się co najmniej dwie konkurencje.

Klasyfikacja w spadochronowej celności lądowania prowadzona będzie indywidualnie oraz w  trzyosobowych drużynach. Skoki będą wykonywane z wysokości 800-100- metrów ze śmigłowca W-3 Sokół z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Planowane jest wykonanie od jednej do czterech kolejek skoków.

Organizatorami zawodów są: Związek Polskich Spadochroniarzy – Zarząd Główny i XIX Oddział z Bielska-Białej oraz 18 batalion powietrznodesantowy. Inicjatorem zawodów jest prezes bielskiego oddziału ZPS Piotr Dziergas, a sędzią głównym zawodów będzie ppłk w st. spocz. Jacek Szrek. Patronat honorowy nad imprezą objęli prezydent Bielska-Białej Jacek Krywult i burmistrz Szczyrku Wojciech Bydliński.

Celem zawodów jest propagowanie konkurencji Para-Ski i działalności ZPS, a także integracja środowiska spadochroniarzy.

W poprzednich edycjach pucharu Para-Ski startowało do 50 zawodników. Podobnej liczby organizatorzy spodziewają się i w tym roku. Udział w tegorocznych zawodach zapowiedzieli także Czesi, Ukraińcy i Niemcy. 

Więcej informacji organizacyjnych na stronie bielskiego oddziału ZPS: http://www.zps19.bielsko.com.pl/

Źródło:http://lotniczapolska.pl/

 


Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej