Aeroklub Częstochowski zamierza specjalizować się w kursach akrobacji szybowcowej.
- Chcemy ukierunkować młodych pilotów z Aeroklubu Częstochowskiego na tę atrakcyjną dyscyplinę lotniczą, ale i zaproponować szkolenie akrobacyjne całemu środowiskowi lotniczemu z kraju i za granicy - mówi Włodzimierz Skalik, prezes aeroklubów: Polskiego i Częstochowskiego.
Kurs akrobacji szybowcowej na lotnisku w Rudnikach jest propozycją dla tych, którzy chcą latać bezpiecznie i szlifować swój pilotaż. Akrobacja to takie element latania, który rozwija każdy aspekt pilotażu: orientację w przestrzeni, precyzję pilotażu czy umiejętność zachowania się w sytuacjach nietypowych w codziennym lataniu.
Cała historia ze szkoleniami w akrobacji szybowcowej na lotnisku Rudniki zaczęła się od współpracy Aeroklubu Częstochowskiego z ośrodkiem lotniczym BB Aero z Rybnika. Instruktorzy szybowcowi szkolili się w akrobacji wyższej pod okiem wychowanka Aeroklubu Rybnickiego Ireneusza Boczkowskiego, instruktora samolotowego oraz szybowcowego, posiadającego uprawnienia do akrobacji wyczynowej.
Aeroklub Częstochowski chce stać się znaczącym ośrodkiem szkolenia w akrobacji szybowcowej. Zapewnia wysoce wykwalifikowaną kadrę instruktorską i znakomity sprzęt. Posiada w użytkowaniu najnowocześniejsze szybowce wyczynowe: jednomiejscowy Swift i dwumiejscowy Fox. Zakupił także nowoczesną wyciągarkę wyposażoną w specjalną, syntetyczną linę o długości 2,5 km, która umożliwia hole szybowców na wysokość nawet ponad 1000 metrów i pozwala na kręcenie akrobacji. Ten nowoczesny sprzęt jest również szansą na obniżenie cen szkoleń w akrobacji szybowcowej.
Dyrektor Aeroklubu Częstochowskiego - Jacek Bogatko informuje, iż na lotnisku Rudniki odbyło się w minionym sezonie ponad 150 lotów szkoleniowych w akrobacji szybowcowej.
Kilkunastu pilotów szybowcowych, chętnych do latania na plecach już rozpoczęło realizację marzeń o akrobacji szybowcowej. Pod okiem Sławomira Talowskiego, zawodowego pilota i instruktora akrobacji szybowcowej uczyli się perfekcji sterowania. W akrobacji są większe piony, kąty, wznoszenia i zniżania na 45 stopni.(standardowo lata się z przechyleniami 45 stopni. Pilot nabywa większego obycia przestrzennego i wyobraźni, by te wszystkie figury na niebie wyglądały pięknie, by były dokładnie i precyzyjnie wykonane.
Na lotnisku Rudniki trenowali w tym sezonie także członkowie kadry narodowej przed mistrzostwami Polski oraz mistrzostwami świata m.in. Maciej Pośpieszyński, aktualny mistrz świata w akrobacji szybowcowej w klasie unlimited.
- Pilot akrobacyjny ma dużo większy spokój w codziennym lataniu. Ma większe wyczucie sprzętu szybowca i samolotu. W sytuacji nietypowej dzięki treningowi akrobacji dużo łatwiej mu się odnaleźć i ma więcej czasu na reakcję - podkreśla Maciej Pośpieszyński.
- Jesteśmy jedynym otwartym ośrodkiem akrobacji szybowcowej - mówi Włodzimierz Skalik. Prezes aeroklubów: Polskiego i Częstochowskiego uważa, że ośrodek szkolenia akrobacji szybowcowej na lotnisku Rudniki przyczyni się do rozwoju tej dyscypliny lotniczej, ale także przyniesie nowe możliwości treningu pod kątem bezpieczeństwa latania.