21 lutego br. w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie odbyła się 6. Międzynarodowa Konferencja i Wystawa Lotnisko 2013, przygotowana przez Zarząd Targów Warszawskich oraz Magazyn Lotniczy Skrzydlata Polska i miesięcznik RAPORT-wojsko, technika, obronność.
Zjawili się na niej przedstawiciele rządu, prezydenci miast, marszałkowie, burmistrzowie. Nie zabrakło przedstawicieli zarządów lotnisk regionalnych, przedstawicieli linii lotniczych, wojska, policji czy straży granicznej. Byli inwestorzy i przedsiębiorstwa z branży budowlanej, informatycznej, spółki konsultingowe oraz dostawcy nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologicznych
Tematami tegorocznej konferencji były:
Perspektywy rozwoju infrastruktury lotniczej,
Główne kierunki zmian w sektorze lotnictwa cywilnego w Unii Europejskiej,
Nowe technologie paliwowe, silnikowe i organizacja ruchu lotniczego drogą do redukcji emisji CO2 i hałasu,
Perspektywy i prognozy rozbudowy i modernizacji portów lotniczych.
Każdemu tematowi poświęcona została odrębna sesja.
Podczas pierwszej głos zabrał m. in. Krzysztof Kapis dyrektor Departamentu Lotnictwa Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, który omówił zagadnienia związane z rentownością regionalnych portów lotniczych. Zwrócił uwagę na koszty funkcjonowania takich lotnisk - w Polsce na 13 portów lotniczych tylko 5 uzyskuje zyski. W kwestii perspektyw rozwoju infrastruktury lotniczej w Polsce wypowiedziała się również Henryka Bochniarz prezes Boeinga na Europę Wschodnią i Środkową. Zachęcała wszystkich, którzy dążą do otwierania regionalnych portów lotniczych, aby zwrócili uwagę na koszty. Marża w przewozach lotniczych wynosi obecnie od 1 do 2 %, co dowodzi o ogromnej konkurencji i o tym jak trudno skutecznie działać w tej branży. Polskie porty regionalne obsługują średnio od 300 do 400 tys. pasażerów. To za mało by w miarę funkcjonować. Port musi obsłużyć od 1-1,5 mln osób by utrzymanie go było rentowne.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska – Beata Jaczewska zwróciła uwagę na przygotowywane przez Komisję Europejską nowe dyrektywy związane z emisją CO2 i hałasu, przez co niestety zwiększą koszty funkcjonowania lotnisk, ponieważ właściciele lotnisk będą zmuszeni do inwestycji.
Powstanie lotniska zwiększa atrakcyjność regionu pod względem gospodarczym. - takiego zdania był Przemysław Nowak, prezes Portu Lotniczego Łódź. Z kolei Artur Tomasik, prezes Portu Lotniczego Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego i prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych zwrócił uwagę słuchaczy na rolę transportu towarowego. Uważa on, iż szansą dla katowickiego lotnictwa jest silny rozwój przemysłu elektronicznego i samochodowego na Śląsku.
Podczas drugiej sesji poświęconej kierunkom zmian w sektorze lotnictwa cywilnego w Unii Europejskiej, Krzysztof Banaszek, prezes Polskiej Żeglugi Powietrznej skomentował ruch lotniczy w Polsce w 2012 oraz pogratulował przewoźnikowi PLL LOT zaszczytnego pierwszego miejsca w rankingu najbardziej punktualnych europejskich linii lotniczych.
Emmanuelle Maire przedstawicielka Komisji Europejskiej zwróciła zaś uwagę na fakt, iż obecnie większość nowych portów lotniczych powstaje poza Europą, najwięcej w Chinach. Rocznie przybywa tam od 300 do 400 samolotów. Mówiła także o powstającej unijnej Karcie Praw Pasażera.
W konferencji udział wziął także Prezes Aeroklubu Polskiego – Włodzimierz Skalik, który wygłosił prelekcję pod tytułem “Rozwoju lotnisk lokalnych w Polsce w świetle nowych regulacji prawnych”.
Konferencji towarzyszyła wystawa produktów i usług z zakresu infrastruktury lotniskowej oraz okołolotniskowej. Ukazywała rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa codziennej eksploatacji, zarządzania ruchem lotniczym oraz reagowania na sytuacje kryzysowe. Dotyczyła standardów eksploatacji obiektów i wspomagania zarządzaniem ruchem pasażerów oraz zaplecza serwisowego i logistycznego.
Źródło:http://www.aeroklub-polski.pl/