Doskonale rozumiem osoby, które mają problem ze znalezieniem odpowiedzi na tytułowe pytanie - sam przecież jakiś czas temu zastanawiałem się nad tym, od czego należałoby zacząć, by wreszcie pobujać w obłokach. W kilku punktach poniżej chciałbym przedstawić kilka zagadnień, wskazówek i sugestii, które - mam nadzieję - pomogą nieco w zorientowaniu się, czego można się spodziewać i na co zwrócić uwagę, decydując się na jakiekolwiek szkolenie lotnicze.
Spróbuj jak najdokładniej określić swój cel
Osoba, która od samego początku wie, że chce zostać np. szybownikiem i startować w zawodach lub latać rekreacyjnie na paralotni, lub pilotować duży samolot i pracować w linii lotniczej, na pewno łatwiej zaplanuje sobie kolejne etapy szkolenia oraz zdobywania uprawnień niż ktoś, kto jest niezdecydowany i tak naprawdę nie potrafi powiedzieć, czy chce być spadochroniarzem, czy może woli latać balonami.
Wiek i wykształcenie
Prawo lotnicze dokładnie precyzuje, jaki minimalny wiek oraz wykształcenie musi mieć osoba, która chciałaby rozpocząć dane szkolenie lotnicze. Nie ma takich wymagań dla wszystkich dziedzin, ale np. w przypadku szkolenia do licencji pilota samolotowego turystycznego PPL(A), należy mieć ukończone 16 lat przed rozpoczęciem szkolenia praktycznego oraz posiadać minimum świadectwo gimnazjalne.
Zdrowie
Wiele osób - niestety - nie podjęło nawet próby realizacji swoich marzeń i zdobycia jakiejś licencji, gdyż przestraszyła je wizja niezwykle rygorystycznych badań lekarskich oraz obiegowa opinia, że do jakiegokolwiek latania trzeba mieć zdrowie kosmonauty... Wielki błąd! Żartując nieco - zdrowie kosmonauty muszą mieć kosmonauci, a nie ludzie chcący latać szybowcem, motolotnią, czy nawet samolotem. Może niektórzy Czytelnicy się zdziwią, ale niejeden kapitan wielkiego Boeinga lata w okularach! Obecne przepisy i wymagania dotyczące stanu zdrowia są dość liberalne i naprawdę nie ma się czego obawiać. Zgadza się, że szczególnie pierwsze badania lotniczo-lekarskie to wizyta u rozmaitych specjalistów, badania laboratoryjne, zdjęcia RTG, badanie EEG, itd., ale ich zakres zależy też od tego, co dany kandydat chce robić, na czym latać i w jakim charakterze. Inne wymagania stawia się skoczkowi spadochronowemu, inne szybownikowi, a jeszcze inne pilotowi zawodowo pracującemu w linii lotniczej. Jeśli przykładowo chcesz latać na paralotni, jako potwierdzenie Twojego dobrego stanu zdrowia wystarczy osobiście złożone i podpisane oświadczenie lub posiadanie prawa jazdy dowolnej kategorii.
Co prawda orzeczenie lekarskie stwierdzające, że kandydat może podjąć określone szkolenie jest wymagane przed częścią praktyczną, ale sugeruję wykonanie tych badań już przed zajęciami teoretycznymi. W razie jakichś problemów zdrowotnych i niepowodzenia, nie będzie człowiekowi żal wydanych pieniędzy na teorię... Będzie też można wówczas zastanowić się nad innym rodzajem latania, w którym wymogi zdrowotne są mniej rygorystyczne.
Polecam zapoznanie się z treścią artykułu "Badania lotniczo-lekarskie" , gdzie można się dowiedzieć, gdzie i kto może przeprowadzać badania lotniczo-lekarskie. Kandydaci na pilotów wojskowych i wspomnianych wyżej kosmonautów -;) przechodzą rzeczywiście zaawansowane badania lekarskie w wyspecjalizowanych placówkach wojskowych.
Kto i gdzie może mnie szkolić?
Jeśli jesteś zdecydowany na konkretne szkolenie, wyszukaj je w bazie ChceLatac.pl i skontaktuj się z placówką, która takowe szkolenie oferuje w celu pozyskania dokładniejszych informacji. Polecam też artykuł "Gdzie się szkolić?" oraz wyszukiwarkę, dzięki której szybko odnajdziesz aeroklub, ośrodek szkolenia lotniczego, szkołę cywilną lub wojskową w Twojej okolicy. W naszej bazie znajdują się tylko i wyłącznie firmy, które posiadają certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego, tak więc każde szkolenie prowadzone jest przez profesjonalnych instruktorów. Warto wiedzieć, że część teoretyczną danego szkolenia można zrealizować w jednej placówce, a część praktyczną w innej. Jeżeli zaś nie wiesz tak naprawdę, która specjalność lotnicza najbardziej będzie Tobie odpowiadała, ale chcesz wreszcie oderwać się od ziemi, to proponuję skontaktować się z najbliższym aeroklubem lub ośrodkiem szkoleniowym i popytać, jakie prowadzą kursy. Na pewno miłych wrażeń dostarczy osobista wizyta, obejrzenie samolotów, szybowców, spadochronów, a rozmowa z instruktorem może się okazać decydującą o wyborze któregoś z oferowanych szkoleń.
Jak wygląda przebieg szkolenia, jak długo trwa?
Każde szkolenie to teoria oraz praktyka. W niektórych przypadkach sam kurs teoretyczny może trwać miesiąc, w innych parę godzin - wszystko oczywiście zależy od tego, czego chcemy się nauczyć. Dużo więcej wiedzy z zakresu nawigacji, meteorologii, aerodynamiki, prawa lotniczego i przepisów wykonywania lotów oraz szeregu innych zagadnień musi przyswoić przyszły pilot samolotu niż paralotniarz, tak więc programy nauczania są zróżnicowane pod względem omawianych zagadnień, a co za tym idzie jedne kursy są dłuższe, inne krótsze. Po ukończeniu szkolenia teoretycznego lub jakiejś jego części rozpoczyna się szkolenie praktyczne, które również zależnie od danej specjalności trwa krócej bądź dłużej. O ile w czytaniu książek i słuchaniu wykładów instruktora pogoda za bardzo nas nie blokuje, o tyle podczas szkolenia praktycznego ma ona duże znaczenie i niekiedy jest przyczyną opóźnień. Również dostępność i sprawność sprzętu jest istotna. Po szczęśliwym ukończeniu całego szkolenia, uczeń jest przygotowany do tego, by zdać egzamin teoretyczny oraz praktyczny przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną. Gdy tego dokona, z wielkim uśmiechem na twarzy odbiera swoją pierwszą licencję lotniczą lub świadectwo kwalifikacji.
W ramach krótkiego podsumowania - spróbuj jak najdokładniej określić, co chcesz robić i jaki typ latania Cię interesuje. Zorientuj się, gdzie jest najbliższy aeroklub, ośrodek szkolenia lotniczego lub szkoła lotnicza i porozmawiaj z instruktorem. Bądź świadom, że Twój wiek, wykształcenie oraz stan zdrowia mają wpływ na możliwość rozpoczęcia wybranego szkolenia. Poza tym, nie rezygnuj ze swoich lotniczych marzeń w chwilach zwątpienia, lecz wytrwale zmierzaj do wytyczonego celu. Warto być cierpliwym i konsekwentnie realizować swoje plany, gdyż widoki z lotu ptaka, wrażenia, emocje, wspomnienia i przeżycia lotnicze są naprawdę fantastyczne!
Powodzenia!
Krzysztof Sondej