W niedzielę 24 marca br. na lotnisku Rudniki odbędą się zawody modeli balonów, na które zaprasza organizator imprezy – Aeroklub Częstochowski. Zawody adresowane są do dzieci do lat czternastu. W niebo wzbiją się ogromne balony, około dwóch metrów wysokości, zrobione z gładkiej bibuły, precyzyjnie wykonane i szczelnie sklejone.
– Model balonu na ogrzane powietrze, to model lżejszy od powietrza, bez napędu, uzyskujący swoją wyporność wyłącznie na skutek ogrzewania powietrza. W powłoce nie może znajdować się inny gaz poza powietrzem i normalne produkty spalania paliwa niezbędnego do jego podgrzania – mówi Mariusz Wrona, instruktor modelarni Aeroklubu Częstochowskiego. – Po napełnieniu balonów ogrzanym powietrzem, wypuszcza się je. Liczy się czas lotu. Wygrywa ten, który leci jak najdłużej. Niektóre utrzymują się w powietrzu nawet pół godziny. Klejenie balonów, latawców to najprostsza kategoria modelarska. Już ośmioletnie dziecko nie powinno mieć z tym trudności. Często nawet pięcio- czy sześciolatkowie robią modele balonów i biorą udział w zawodach. A niekiedy to rodzice mają z tego większą uciechę niż dzieci – dodaje instruktor.
Szkoleniowcy zapraszają wszystkie dzieci chętne do udziału w imprezie na zajęcia w modelarni Aeroklubu Częstochowskiego przy ul POW 4., gdzie pod okiem instruktorów dzieci uczą się budowania latawców i balonów, zdalnie sterowanych modeli szybowców, samolotów czy rakiet. Modelarstwo uczy ich majsterkowania, technicznego myślenia, a także precyzji.
Źródło: http://www.aeroklub-czestochowa.org.pl/
Aeroklub Polski w ramach realizacji programu ”GOAT- BUDUJEMY MIKROLOTY”, złożył wniosek do ULC o objęcie nadzorem państwowym prac i czynności związanych z budową szybowca ultralekkiego GOAT.
Na początku marca w odpowiedzi na zgłoszenie Aeroklubu Polskiego, ULC objął nadzorem lotniczym powyższy projekt. Powołany został Zespół Roboczy do sprawowania kontroli nad procesem uznania zdatności do lotu nowo powstałego statku powietrznego w składzie: Jacek Binio – przewodniczący oraz Bartłomiej Czerwiński.
Jednocześnie wskazano możliwość przeprowadzenia procesu kwalifikowania tej konstrukcji do kategorii U2, oraz wpisania jej na listę typów kwalifikowanych.
11 marca 2013 roku w siedzibie Aeroklubu Polskiego odbyło się spotkanie w sprawie projektu, w którym udział wzięli:
Maciej Kozłowski – Dyrektor Departamentu Techniki ULC
Krzysztof Kubryński – Politechnika Warszawska
Leszek Chlebiuk – przedstawiciel modelarni „Zefir” przy Zespole Placówek Specjalnych w Bystrzycy Górnej
Włodzimierz Rutkowski – koordynator techniczny projektu Goat (konstruktor amator)
Piotr Obłój – konstruktor amator
Ryszard Witkowski – konstruktor amator
Dariusz Lewek – koordynator projektu (konstruktor amator).
Podczas spotkania omówione zostały kwestie związane z rozpoczęciem prac przy budowie ultralekkiego szybowca – GOAT. Zgromadzeni konstruktorzy,jak i niektórzy pracownicy Politechniki Warszawskiej zadeklarowali swoją pomoc przy jego budowie.
Źródło: http://www.aeroklub-polski.pl/
Muzeum Techniki w Warszawie i Liga Przyjaciół Polskiego Lotnictwa zapraszają na Drugi Przegląd Bezzałogowych Systemów Latających, który odbędzie się w dniach od 18 - 24 marca w Muzeum Techniki w Warszawie. Patronat naukowy nad przeglądem objął dyrektor Instytutu Lotnictwa oraz dziekan Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Przegląd dofinansowany jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Na Przeglądzie będzie można zobaczyć urządzenia i systemy, które są w stanie zastąpić maszyny załogowe w każdej pracy, tzw. 3D - dull, dirty, dangerous. Brak pilota na pokładzie sprawia, iż maszyny są mniejsze i lżejsze od swoich załogowych odpowiedników. Zaprezentowane zostaną m. in. system latający FlyEye przeznaczony do dyskretnej obserwacji, rozpoznania i wyznaczenia współrzędnych obserwowanego celu, wielozadaniowy system NEO czy bezzałogowa paralotnia służącą do fotografowania pól uprawnych. Nie zabraknie także wielowirnikowców czyli śmigłowców z kilkoma śmigłami, które mogą służyć do obserwowania imprez masowych oraz obsługi agencji fotograficznych i filmowych (tzw. zdjęcia z powietrza).
Przegląd uzupełnią samoloty studentów, przygotowane z myślą o rywalizacji w tegorocznych międzynarodowych zawodach lotniczych.
Organizatorzy przewidują, iż zaprezentowanych zostanie przeszło 40 konstrukcji, powstałych w polskich instytutach badawczych, politechnikach i firmach. Dominować będą konstrukcje przeznaczone do zastosowań cywilnych, co niewątpliwie odróżnia Przegląd od podobnych imprez organizowanych w innych krajach.
W dniu otwarcia organizatorzy Przeglądu zaplanowali seminarium z udziałem przedstawicieli Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej, poświęcone takim zagadnieniom jak: rozwój polskich bezzałogowców, uwarunkowania prawne, przestrzeń powietrzna, doświadczenia konstruktorów i użytkowników.
W ramach Przeglądu odbędzie się także konkurs dla studentów na najlepszą pracę dyplomową.
Osoby, które zechcą w dniach trwania Przeglądu odwiedzić Muzeum Techniki będą mogły również podziwiać podniebne akrobacje wielowirnikowców. Dla dzieci organizatorzy przewidzieli warsztaty pilotażu, zarówno z użyciem symulatorów, jak i w pełni wyposażonych urządzeń.
Więcej informacji na temat Drugiego Przeglądu Bezzałogowych Systemów Latających można znaleźć na stronie Muzeum Techniki www.bsl.muzeumtechniki.warszawa.pl
Muzeum Techniki (Pałac Kultury i Nauki)
Godziny otwarcia: wtorek - piątek 8.30 - 16.30; sobota - niedziela
10.00 - 17.00
w poniedziałek - tylko goście z zaproszeniami i dziennikarze
Źródło:http://dlapilota.pl
W dniach 6-7 kwietnia na lotnisku w Kruszynie odbędą się Mistrzostwa Polski Modeli Balonów na Ogrzane Powietrze pn. „Mały Puchar Gordona Bennetta”, których organizatorem jest Aeroklub Włocławski. Zawody rozegrane zostaną na lotnisku aeroklubowym w Kruszynie.
W Mistrzostwach mogą uczestniczyć zwycięskie ekipy z mistrzostw aeroklubów regionalnych/stowarzyszeń, będących członkami (wspierającymi) Aeroklubu Polskiego. Ekipa startująca w zawodach powinna składać się z czterech zawodników oraz instruktora/kierownika (może być też zwiększona do sześciu zawodników oraz instruktora). W klasyfikacji ogólnej do wyniku drużyny liczyć będzie się wynik czterech najlepszych zawodników.
Organizatorzy informują, iż termin nadsyłania zgłoszeń mija dnia 15 marca (jest to termin nieprzekraczalny). Opłata startowa wynosi 6 zł.
Szczegółowy program zawodów:
6 kwietnia (sobota)
do godz.17:00 – przyjazd zawodników, rejestracja i zakwaterowanie
7 kwietnia (niedziela)
7.00 – śniadanie
8.00-9.30 – rejestracja zawodników i kontrola techniczna
9.45 – otwarcie Mistrzostw i odprawa
10.00-11.30 – I kolejka lotów
11.30-13. 00 - II kolejka lotów
13.00-14.30 – III kolejka lotów
14.00 – obiad
15.00 – zakończenie
Pismo organizacyjne z informacjami o zawodach oraz kartę zgłoszenia dostępne są na stronie Aeroklubu Włocławskiego.
Źródło:http://lotniczapolska.pl/
W dniach 6 - 9 marca 2013r. na lotnisku Aeroklubu Lubelskiego w Radawcu rozegrane zostały 47 Lubelskie Zimowe Zawody Samolotowe.
W zawodach udział wzięło pięć załóg z aeroklubów: Lubelskiego, Pomorskiego i Ziemi Zamojskiej. Niestety warunki atmosferyczne pozwoliły na rozegranie tylko jednej konkurencji rajdowej.
Zwyciężyła załoga reprezentująca Aeroklub Pomorski: Bolesław Radomski i Dariusz Lechowski na samolocie Cessna 152. Drugie miejsce wywalczyła załoga gospodarzy, czyli Aeroklubu Lubelskiego: Marcin Reszka i Mariusz Figiel, również na samolocie Cessna 152. Trzecie miejsce zdobyli Paweł Osowski i Norbert Kasperek – Cessna 152, z Aeroklubu Pomorskiego. Na pozycji czwartej znaleźli się Piotr Barcz i Arkadiusz Matyska z Aeroklubu Lubelskiego – Cessna 152, a na piątej Michał Iwanicki i Damian Chodurski z Aeroklubu Ziemi Zamojskiej na AT-3.
L.p. |
Pilot |
Nawigator |
Samolot |
Aeroklub |
P-ty |
1 |
Bolesław Radomski |
Dariusz Lechowski |
Cessna 152 |
Pomorski |
403 |
2 |
Marcin Reszka |
Mariusz Figiel |
Cessna 152 |
Lubelski |
1444 |
3 |
Paweł Osowski |
Norbert Kasperek |
Cessna 152 |
Pomorski |
1573 |
4 |
Piotr Barcz |
Arkadiusz Matyska |
Cessna 152 |
Lubelski |
1796 |
5 |
Michał Iwanicki |
Damian Chodurski |
AT-3 |
Ziemi Zamojskiej |
2987 |
Chęć udziału w zawodach zgłosiły jeszcze dwie załogi z Aeroklubu Rzeszowskiego: Kuba Ciekański i Mateusz Brodziak oraz Rafał Olender i Jan Markowski, jednak ze względu na pogodę ich Cessna 152 nie dotarła do Radawca, pomniejszając i tak nieliczne w tym roku grono zawodników.
Kierownikiem tegorocznych 47 LZZS był Adam Gruszecki, dyrektor Aeroklubu Lubelskiego, kierownikiem sportowym Andrzej Osowski, natomiast sędzią głównym Krzysztof Borkowski.
Zdjęcia z zawodów na stronie aeroklubu
Źródło:http://www.aeroklub.lublin.pl/
Od 05.01.2013 w Argentynie na lotnisku w Adolfo Gonzales Chaves ok. 400 km na południowy-zachód od Buenos Aires rozgrywane są 32 Szybowcowe Mistrzostwa Świata w klasie Standard, Club i Światowej. Do startu w mistrzostwach zgłosiło się 91 pilotów z ponad 24 krajów z całego Świata. Polskę reprezentują:
Sebastian KAWA (Aeroklub Bielsko-Bialski) klasa Standard - szybowiec Discus 2a Y AP
Tomasz RUBAJ (Aeroklub Gliwicki) klasa Standard – szybowiec Discus 2a V AP
Michał LEWCZUK (Aeroklub Warszawski) klasa Standard- szybowiec LS 8 LOT AP
Paweł WOJCIECHOWSKI (Aeroklub Leszczyński) klasa Club - szybowiec Brawo BZ AP
Tomasz KROK (AeroklubLeszczyński) klasa Club - szybowiec Brawo BI AP
Jakub BARSZCZ (Aeroklub Orląt) klasa Światowa – szybowiec PW 5 PJ
Jędrzej SKŁODOWSKI (Aeroklub Kujawski) klasa Światowa - szybowiec PW 5 F14 AP.
Trenerem i kierownikiem polskiej ekipy jest Jacek Dankowski.
Rywalizacja w Argentynie potrwa do 19 stycznia 2013 roku, organizatorzy i uczestnicy mają nadzieję, iż warunki meteorologiczne, które niestety do tej pory nie rozpieszczały zawodników poprawią się i nie przeszkodzą w dalszym rozgrywaniu zadań podczas 32. Szybowcowych Mistrzostw Świata.
19 stycznia br. w Argentynie zakończyły się trwające od 05.01.2013 32 Szybowcowe Mistrzostwa Świata w klasie Standard, Club i Światowej. W mistrzostwach wzięło udział 91 pilotów z ponad 24 krajów z całego Świata w tym siedmiu Polaków. Dwóch z nich sięgnęło po medale!
W klasie Standard po raz kolejny swój szybowniczy kunszt, pomimo niesprzyjających warunków pogodowych i wielu problemów podczas rozgrywania zawodów, pokazał Sebastian Kawa, który sięgnął po złoto i po dziewiąty tytuł Szybowcowego Mistrza Świata.
Lp. |
Pilot |
Team |
Szybowiec |
Punkty |
1. |
Sebastian Kawa |
POL |
Discus 2a |
6038 |
2. |
Mario Kiessling |
GER |
Discus 2a |
6102 |
3. |
Felipe Levin |
GER |
Discus 2a |
5955 |
12. |
Tomasz Rubaj |
POL |
Discus 2a |
5329 |
23. |
Michał Lewczuk |
POL |
LS 8 |
4536 |
Drugi medal dla Polaków, tym razem brązowy, wywalczył Jędrzej Skłodowski w klasie Światowej.
Lp. |
Pilot |
Team |
Szybowiec |
Punkty |
1. |
Sebastian Riera |
ARG |
PW 5 |
3505 |
2. |
Jorge Tartara |
ARG |
PW 5 |
3492 |
3. |
Jędrzej Skłodowski |
POL |
PW 5 |
3424 |
7. |
Jakub Barszcz |
POL |
PW 5 |
3329 |
W klasie Club Polacy znaleźli się w drugiej dziesiątce.
Lp. |
Pilot |
Team |
Szybowiec |
Punkty |
1. |
Santiago Berca |
ARG |
Std. Jantar 2 |
6415 |
2. |
Tobias Geiger |
AUS |
LS-4 |
6316 |
3. |
Roman Mracek |
CZE |
Std. Cirrus |
6300 |
21. |
Paweł Wojciechowski |
POL |
BRAWO |
5425 |
24. |
Tomasz Krok |
POL |
BRAWO |
5313 |
Gratulujemy!
Kompletne wyniki dostępne są na stronie zawodów. http://www.wgc2012.com.ar/
Na stronie zawodów dostępny jest także wywiad z Sebastianem Kawą: http://www.wgc2012.com.ar/novedades.php?uno=138
12 marca 2013 r. o godzinie 11:00 w auli V1 Regionalnego Centrum Dydaktyczno-Konferencyjnego i Biblioteczno-Administracyjnego Politechniki Rzeszowskiej, odbędzie się uroczyste zakończenie wspólnego projektu Politechniki Rzeszowskiej i Politechniki Warszawskiej pt. „Wielofunkcyjny dwumiejscowy motoszybowiec nowej generacji”.
Na projekt przeznaczono 10,5 mln zł ze środków pochodzących z programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Inicjatywa Technologiczna”. Kierownikiem projektu jest prof. dr hab. inż. Marek Orkisz. Głównym Konstruktorem mgr inż. Wojciech Frączek.
Efektem pierwszego wspólnego projektu studentów oraz pracowników Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej oraz Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej jest AOS-71. To unikatowy w skali kraju i jeden z niewielu na świecie - motoszybowiec z napędem elektrycznym. Podczas uroczystości nastąpi jego prezentacja.
Nazwa AOS odnosi się do Akademickiego Ośrodka Szybowcowego w Bezmiechowej. Nazwę tę zasugerował pilot gen. Tadeusz Góra (1918-2010), który jest patronem Bezmiechowej. Cyfra 7 oznacza kolejną konstrukcję powstałą w Politechnice Warszawskiej w ramach Programu ULS „Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce”, realizowanego tam od 1978 roku, a cyfra 1 – pierwszą konstrukcję Politechniki Rzeszowskiej.
Twórcy projektu stawiali sobie za cel skonstruowanie motoszybowca, który będzie laboratorium lotniczym i będzie można go wykorzystywać w Akademickim Ośrodku Szybowcowym w Bezmiechowej do badań nad profilami aerodynamicznymi, różnymi typami śmigieł lub nad wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii do napędu statków powietrznych.
Zgodnie z założeniami AOS-71 posiada wygodną i obszerną kabinę oraz innowacyjne rozmieszczenie miejsc dla pilotów. Zwykle w motoszybowcach dwuosobowych miejsca znajdują się jedno za drugim, a w AOS-71 miejsca są ustawione obok siebie. Ponadto AOS -71 posiada ekologiczny napęd umożliwiający długie i bezpieczne loty, a przy tym niewielki ciężar, ułatwiający obsługę naziemną. Dzięki czemu loty będą w założeniu bezpieczniejsze i będzie można wykonywać przeloty między lotniskami nawet wówczas, gdy nie będzie odpowiednich warunków atmosferycznych na lot szybowcowy.
AOS-71 ma być wykorzystywany w szkoleniu podstawowym pilotów, w nauce podstaw akrobacji, do startów w zawodach, w lotach rekreacyjnych i pasażerskich oraz np. do patrolowania lasów.
Źródło:http://dlapilota.pl/
W dniach od 4 do 7 kwietnia br. na lotnisku Lisie Kąty w Grudziądzu odbędą się XII Wielkanocne Zawody Balonowe rozgrywane w ramach Balonowego Pucharu Polski.
Organizatorzy – Aeroklub Nadwiślański przewidują udział 25 balonów na ogrzane powietrze z kraju i zagranicy. Celem zawodów poza wyłonienie najlepszego pilota jest propagowanie sportu balonowego w regionie.
Warunkiem uczestnictwa w zawodach jest m.in. posiadanie ważnej licencja pilota balonu wolnego, nalot dowódczy min. 50 godzin oraz ważne ubezpieczenie OC balonu. Pozostałe wymagania opisane są na stronach organizatora zawodów http://balonowe.lisie.pl/
Organizatorzy zapraszają wszystkich chętnych do rejestracji on-line na stronie: www.balonowe.lisie.pl do dn. 31.03.2013 r.
Wpisowe wynosi 750 PLN od załogi (pilot + 2 osoby), dodatkowa osoba - 200 zł. Wpłaty można dokonać w kasie aeroklubu lub na konto aeroklubu: BGŻ o/ Grudziądz 80 2030 0045 1110 0000 0139 0130.
W ramach wpisowego uczestnicy mają zapewnione zakwaterowanie i wyżywienie, gaz na loty zawodnicze (załogi przyjeżdżają i wyjeżdżają zatankowane), mapy, udział w imprezach towarzyszących oraz oczywiście niezapomniane wrażenia.
W dniach 6-9 marca 2013 roku w Bielsku – Białej oraz Szczyrku odbędzie się XVIII Puchar Polski Para-Ski.
Zawodnicy rywalizować będą w czterech konkurencjach: skokach spadochronowych na celność lądowania, narciarskim slalomie gigancie, pływaniu i strzelaniu.
Narciarski slalom gigant oraz pływanie odbędą się w Szczyrku (slalom na trasie zjazdowej FIS na Skrzycznym, pływanie – na basenie COS), strzelanie i skoki spadochronowe na celność lądowania – w Bielsku-Białej (strzelanie na strzelnicy garnizonowej, skoki na lotnisku lub Bielskich Błoniach). By puchar można było uznać za rozegrany, muszą odbyć się co najmniej dwie konkurencje.
Klasyfikacja w spadochronowej celności lądowania prowadzona będzie indywidualnie oraz w trzyosobowych drużynach. Skoki będą wykonywane z wysokości 800-100- metrów ze śmigłowca W-3 Sokół z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Planowane jest wykonanie od jednej do czterech kolejek skoków.
Organizatorami zawodów są: Związek Polskich Spadochroniarzy – Zarząd Główny i XIX Oddział z Bielska-Białej oraz 18 batalion powietrznodesantowy. Inicjatorem zawodów jest prezes bielskiego oddziału ZPS Piotr Dziergas, a sędzią głównym zawodów będzie ppłk w st. spocz. Jacek Szrek. Patronat honorowy nad imprezą objęli prezydent Bielska-Białej Jacek Krywult i burmistrz Szczyrku Wojciech Bydliński.
Celem zawodów jest propagowanie konkurencji Para-Ski i działalności ZPS, a także integracja środowiska spadochroniarzy.
W poprzednich edycjach pucharu Para-Ski startowało do 50 zawodników. Podobnej liczby organizatorzy spodziewają się i w tym roku. Udział w tegorocznych zawodach zapowiedzieli także Czesi, Ukraińcy i Niemcy.
Więcej informacji organizacyjnych na stronie bielskiego oddziału ZPS: http://www.zps19.bielsko.com.pl/
Źródło:http://lotniczapolska.pl/