Górska Szkoła Szybowcowa AP "ŻAR" im. Adama Dziurzyńskiego zaprasza instruktorów społecznych i etatowych, pilotów, oraz sympatyków lotnictwa na doroczne spotkanie „Dzień Dedala”, które odbędzie się 27 października (sobota). Organizatorzy przewidują miły wieczór ze śpiewami i lotniczymi opowieściami przy ognisku oraz latanie rekreacyjne i w związku z tym proszą wszystkich lotniczych trubadurów o zabranie instrumentów muzycznych. Gdyby pogoda nie pozwoliła na loty organizatorzy przygotowali dla uczestników inne atrakcje.
Źródło:http://www.glidezar.com/
Aeroklub Pomorski organizuje w nocy 27 na 28 października „nockę szybowcową”. Odprawa przedlotowa w wyszkoleniu odbędzie się 27 października o godz.15:00. Zaproszenie skierowane jest zarówno do osób chcących zrobić uprawnienia (wymagane - licencja + loty bez widoczności), jak i do osób, które chcą tylko "zaliczyć nockę" jako pasażerowie. Jako dodatkowe wyposażenie indywidualne wskazane jest zabranie latarki i ciepłego ubrania. - zawiadamiają organizatorzy.
Źródło:http://www.aeroklub.torun.pl/
Koniec sezonu – nic podobnego! Na lotnisku Rudniki Aeroklubu Częstochowskiego lata się bez względu na porę roku. W słoneczny jesienny weekend, tych, którzy kochają latanie na pewno nie zabraknie. Niebo usłane spadochroniarzami, paralotniarzami, motolotniarzami, samolotami i szybowcami. A gdy pogoda nie dopisze – zawsze można zdobyć, bądź pogłębić wiedzę teoretyczną.
„U nas można spełnić swoje marzenie o lataniu (...)Jesień i zima to idealna pora, żeby zaliczyć szkolenie teoretyczne. Wtedy wiosną już można latać z instruktorem, a później odbyć swój pierwszy samodzielny lot - zaprasza Jacek Bogatko, dyrektor Aeroklubu Częstochowskiego.
Aeroklub Częstochowski prowadzi w Rudnikach renomowany w południowej Polsce i ceniony w środowisku lotniczym ośrodek szkolenia lotniczego. Szkoli zarówno adeptów lotnictwa, jak i osoby, które chcą zostać pilotami. Prowadzi praktyczne szkolenia do licencji turystycznej (PPLA). Ponadto posiada przyznawany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego certyfikat na szkolenia do uzyskania licencji zawodowego pilota samolotowego. Realizuje także program dla pilotów, którzy chcą zdobyć uprawnienia instruktorskie. W Aeroklubie Częstochowskim można zrobić uprawnienia VSR-noc, pozwalające na wykonywanie lotów samolotem nocą. Uprawnienia takie mogą zrobić także ci piloci, którzy są już po kursie, a nie mają jeszcze licencji. Atutem niewątpliwie jest fakt, iż wśród kadry instruktorskiej znalazł się Janusz Darocha - utytułowany pilot świata.
Aeroklub oferuje również kursy szybowcowe. Adepci szybownictwa, na lotnisku w Rudnikach, ćwiczą start za wyciągarką, za wyciągarką na linie syntetycznej do wysokości powyżej 1000 metrów oraz start za samolotem. Prowadzone są także szkolenia instruktorskie.
Z Aeroklubem Częstochowskim współpracuje Szkoła Paralotniowa Airaction oraz Szkoła Spadochronowa Omega. Oprócz lotów konwencjonalnych jest tu możliwość skoków tandemowych (pilot i skoczek) oraz możliwość kursów spadochronowych AFF.
Źródło:http://www.aeroklub-czestochowa.org.pl
27.10.2012r. na godz. 12:00 Aeroklub Łódzki zaprasza wszystkich swoich członków wraz z rodzinami do Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi przy ul. Gdańskiej 13, na wspólne zwiedzanie ekspozycji”Łódzkie Skrzydła”. Przewodnikami po wystawie będą Kol. Karol Gawora wraz z Panem Kajetanem Zakrzewskim.
W stulecie lotnictwa Ziemi Łódzkiej i w 55 rocznicę powstania 6 Pomorskiej Dywizji Powietrzno-Desantowej, w Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi przy ul. Gdańskiej 13, zorganizowana została ekspozycja „ŁÓDZKIE SKRZYDŁA”. Stanowi ona upamiętnienie dwóch ważnych rocznic przypadających w bieżącym roku:
− stulecia pierwszego przelotu samolotu nad Łodzią, którego dokonał hrabia Scipio del Campo. Datę tę powszechnie uważa się za początek „Łodzi Lotniczej” oraz
− 55 lat temu – w czerwcu 1957 roku – rozpoczęto formowanie 6 Pomorskiej Dywizji Powietrzno-Desantowej.
Ponadto w 2012 roku przypada 90. rocznica utworzenia w Łodzi Towarzystwa Obrony Przeciw-gazowej, która to organizacja po połączeniu w 1928 roku z Ligą Obrony Powietrznej Państwa dała początek istnienia Ligi Obrony Powietrznej i Przeciw-gazowej.
Prezentowane na wystawie eksponaty pochodzą ze zbiorów: Muzeum Lotnictwa w Krakowie, Muzeum Regionalnego w Bełchatowie, Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, Archiwum Państwowego w Łodzi, Łódzkiego Klubu Seniorów Lotnictwa oraz Klubu Byłych Żołnierzy Wojsk Powietrzno-Desantowych „Czerwone Berety” – działających przy Związku Polskich Spadochroniarzy (Oddział XII w Łodzi).
Źródło:http://www.aeroklub-lodz.pl
Co roku 20 października kontrolerzy ruchu lotniczego na całym świecie obchodzą Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego.
To 20 października 1961 r. kontrolerzy ruchu lotniczego z 13 krajów stworzyli Międzynarodową Federację Stowarzyszeń Kontrolerów Ruchu Lotniczego IFATCA (International Federation of Air Traffic Controllers). Było to 51 lat temu, obecnie do Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Kontrolerów Ruchu Lotniczego należy 138 organizacji krajowych zrzeszających ponad 50 tysięcy kontrolerów ruchu lotniczego na całym świecie. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zatrudnia około czterystu kontrolerów ruchu lotniczego.
Zawód kontrolera ruchu lotniczego to profesja stosunkowo młoda. Można by powiedzieć, że jej początki wiążą z historycznym przelotem Charlesa Augustusa Lindberga nad Atlantykiem w 1927r. Od tego bowiem czasu rozpoczęły się podniebne podróże, a co za tym idzie nastąpił wzrost ruchu lotniczego, a wraz z nim zapotrzebowanie na kontrolerów ruchu lotniczego
W dziedzinie kontroli ruchu lotniczego od czasów jej powstania dokonano prawdziwego milowego kroku, niestety, pomimo ogromnej wagi świadczonych przez kontrolerów lotów usług, wiedza ludzi o tej profesji jest niewielka. Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego stanowi okazję by przybliżyć ludziom ten zawód.
Z okazji Święta Kontrolerów Ruchu Lotniczego Prezes PAŻP - Krzysztof Banaszek – skierował do jubilatów słowa podziękowania za ich ciężką pracę oraz wyraził zadowolenie z owocnej współpracy.
Koleżanki i Koledzy, Kontrolerzy Ruchu Lotniczego,
Codzienna Wasza praca 24/7 wiąże się z planowaniem, przewidywaniem, a jeśli to konieczne „dekonfliktowaniem” lecących w polskiej przestrzeni powietrznej nawet 2 500 samolotów na dobę. Rok 2012 przejdzie do historii polskiej kontroli ruchu lotniczego, a także wszystkich służb technicznych i wsparcia jako rok zakończonych sukcesem przygotowań oraz doskonałej obsługi ruchu lotniczego związanego z EURO 2012.
Ponad 16 000 operacji w najbardziej obciążonym tygodniu tego roku, w tym ok. 7 500 operacji obsłużonych bezpiecznie i bez dużych opóźnień na polskich lotniskach w tygodniu numer 24 to dowód Waszego profesjonalizmu i zaangażowania w realizację zadań PAŻP.
Po raz kolejny mam ten szczególny przywilej, by z okazji Waszego święta Międzynarodowego Dnia Kontrolera Ruchu Lotniczego życzyć Wam wszelkiej pomyślności, dalszego rozwoju zawodowego i stałego uczestnictwa w budowie bezpiecznego i sprawnego systemu ATM w Polsce.
O tym, jak dobrze postrzegana jest Wasza praca, a dzięki niej również wyniki PAŻP, świadczy najlepiej ocena wystawiona przez partnerów z Brukseli, zawarta w artykule Jonathana Wall zatytułowanym "Beautiful people serving the beautiful game".
"Wielkość twojej gry nie zależy od tego jak duży jesteś. Po raz pierwszy zespoły ekspertów ACC, specjalistów od zarządzania ruchem lotniczym przybyły z różnych stron po to by wymieniając się swoją wiedzą i bogatymi umiejętnościami, sprostać wyzwaniu. Ogromny entuzjazm występujący po obu eksperckich stronach był zaraźliwy – udzielał się wszystkim. Ich wkład w powodzenie turnieju Euro 2012 jest bezsprzeczny. Oni dodali nowych treści wartościom które popularyzował piłkarski turniej: duch zespołu, wsparcie, szacunek, wydajność i ... radość!
Warto jest z Wami pracować po to, by wspólnie rozwiązywać problemy ATM/CNS oraz osiągać takie wyniki i uzyskiwać takie oceny!
Dziękuję za tę możliwość współpracy, która trwa już ponad cztery lata z racji kierowania PAŻP oraz za wszystkie z 20 lat moich zawodowych kontaktów z Wami.
Krzysztof Banaszek,
Prezes PAŻP
Źródło:http://www.pata.pl i http://lotniczapolska.pl
15 października rozpoczęły się kolejne w tym roku Manewry Marynarki Wojennej na Bałtyku. Cechą charakterystyczną tego typu manewrów jest wykorzystanie tzw. Okrętowej Grupy Zadaniowej (OGZ) do prowadzenia operacji morskich.
Okrętowa Grupa Zadaniowa (OGZ) to zespół okrętów różnych klas realizujących w sposób spójny i skoordynowany szeroki zakres zadań, gotowych by reagować na różnego typu zagrożenia. Do ich zadań należą: kompleksowa osłona transportu morskiego przed atakami z powietrza, wody i spod jej powierzchni, prowadzenie operacji przeciwminowych, antyterrorystycznych i antypirackich, rozpoznanie i monitoring żeglugi.
W skład OGZ wchodzą siły Marynarki Wojennej takie jak: fregata rakietowa ORP „Gen. T. Kościuszko” z bazującym na jej pokładzie śmigłowcem SH-2G, okręt rakietowy ORP „Orkan”, okręt dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP „Kontradmirał X. Czernicki”, niszczyciel min ORP „Mewa”, trałowiec ORP „Gopło”, zbiornikowiec Z-1 oraz samoloty patrolowo - rozpoznawcze An-28B1R. W ćwiczeniu uczestniczyła również jednostka specjalna „Formoza” oraz samoloty Su-22 (Siły Powietrzne).
Manewry Okrętowej Grupy Zadaniowej realizowane są przy wykorzystaniu sił 3. Flotylli Okrętów w Gdyni, 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu oraz Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, a także we współdziałaniu z pozostałymi rodzajami Sił Zbrojnych RP. W manewrach uczestniczył śmigłowiec pokładowy SH-2G z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz samoloty patrolowo-rozpoznawcze An-28B1R i śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach i Darłowie.
Do głównych zadań lotnictwa morskiego należą:zwalczanie okrętów podwodnych, rozpoznanie i wskazywanie celów oraz pozorowanie zagrożeń asymetrycznych. Scenariusz ćwiczenia zakładał prowadzenie operacji osłony morskich szlaków komunikacyjnych i utrzymania bezpieczeństwa transportu morskiego w obliczu sytuacji kryzysowej.
Załogi śmigłowca SH-2G, operujące z pokładu fregaty rakietowej ORP „Gen. T. Kościuszko”, wykonywały między innymi zadania poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych. Ponadto rozpoznania obszarów morskich i wskazywania celów samolotom Su-22, a także wsparcia działań jednostki Wojsk Specjalnych „Formoza”. Realizowały także treningowe operacje tankowania z okrętu w zawisie, tzw. HIFR (ang. Hover In-Flight Refueling) oraz operowały z pokładu okrętu dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP „Kontradmirał X. Czernicki”.
Załogi śmigłowców Mi-14PŁ miały osłaniać ochraniany przez grupę okrętów konwój przed atakami okrętu podwodnego przy wykorzystaniu bariery z pław radiohydroakustycznych oraz detektora anomalii magnetycznych.
Załogi samolotów patrolowych Bryza zabezpieczały zaś strzelanie bojowe okrętów poprzez zrzut imitujących cele powietrzne bomb SAB-100MN-E, a także pozorowały zagrożenia asymetryczne naruszając powietrzną strefę bezpieczeństwa Okrętowej Grupy Zadaniowej.
Źródło: http://www.bl.mw.mil.pl
14 października 2012r. w ramach misji Red Bull Stratos Austriak Felix Baumgartner przeszedł do historii wykonując rekordowy skok z granicy kosmosu. W kapsule kosmicznej podwieszonej do stratosferycznego balonu wzniósł się na wysokość ponad 39 045 m i oddał skok w kierunku Ziemi. Osiągnął przy tym w niemal próżniowych warunkach stratosfery maksymalną prędkość 1 342,8 km/h. Prawdopodobnie przekroczył również barierę dźwięku i to dokładnie 65 lat po tym jak jako pierwszy człowiek w historii, podczas lotu eksperymentalnym samolotem z napędem rakietowy przekroczył ją ChuckYeager.
W dniach 24 – 27 października odbędą się II Warszawskie Dni Techniki, których współorganizatorem jest Instytut Lotnictwa. Plan imprezy przewiduje wystąpienia wybitnych naukowców i badaczy, a także jedynego polskiego kosmonauty generała Mirosława Hermaszewskiego.
25 października o godz. 13:00 dla zwiedzających otwarte będzie laboratorium Instytutu Lotnictwa.
Ponadto Organizatorzy zapowiadają szereg imprez towarzyszących.
Ze szczegółami można zapoznać się na plakacie informacyjnym.
Źródło:http://ilot.edu.pl
10 października na terenie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie odsłonięto tablicę pamiątkową poświęconą gen. pil. Andrzejowi Błasikowi. Gen. Błasik zginął w katastrofie smoleńskiej w kwietniu 2010 roku. Był absolwentem dęblińskiego liceum lotniczego (1981) oraz Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej (obecnie WSOSP). Po ukończeniu „Szkoły Orląt”, został promowany na stopień podporucznika (1985) i trafił do swojej pierwszej jednostki – do Mirosławca. Dalszą służbę pełnił w Świdwinie, Poznaniu. W styczniu 2007 roku, już jako generał brygady, powrócił do Dęblina, gdzie został wyznaczony na stanowisko komendanta-rektora WSOSP. W kwietniu tego samego roku, jako generał dywizji, objął dowodzenie Siłami Powietrznymi. W sierpniu 2007 roku został mianowany na stopień generała brygady. Czwartą gwiazdkę – stopień generała - otrzymał już pośmiertnie (15 kwietnia 2010 roku).
W uroczystości odsłonięcia tablicy pamiątkowej, która zawisła na budynku Wydziału Lotnictwa i Kosmonautyki, wzięła udział wdowa po generale Ewa Błasik z dziećmi. Obecni byli także: podsekretarz stanu w MON ds. infrastruktury Beata Oczkowicz, zastępca szefa Sztabu Generalnego WP wiceadmirał Waldemar Głuszko, zastępca dowódcy Sił Powietrznych - szef szkolenia gen. dyw. pil. Sławomir Kałuziński, obecny rektor-komendant WSOSP gen. bryg. pil. dr Jan Rajchel oraz dowódca 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego gen. bryg. pil. Tomasz Drewniak. Uroczystość odbyła się zgodnie z ceremoniałem wojskowym.
Upamiętnienie generała Błasika to inicjatywa społeczności i władz Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie.
Zdjęcia z uroczystości dostępne na stronie http://www.wsosp.deblin.pl
Źródło:http://lotniczapolska.pl
Aeroklub Warszawski zaprasza na XXII Ogólnopolskie Warszawskie Zawody Samolotowe, które odbędą się 11-14 października br.
Źródło: http://www.aeroklub.waw.pl