26 kwietnia 2013 roku na słowackim lotnisku w Prievidzy zakończyły się Międzynarodowe Zawody Szybowcowe - Flight Challenge Cup – Gliding 2013. Zawody te, obok rozgrywanych w Nitrze „Pribina Cup”, są od kilku lat najważniejszymi po mistrzostwach świata i Europy zmaganiami szybowników.
W zawodach startowała liczna reprezentacja z Polski, która wzorem lat poprzednich, po raz kolejny pokazała swój kunszt szybowniczy. Dwaj polscy piloci – Sebastian Kawa i Zbigniew Nieradka zajmujący obecnie czołowe lokaty w światowym rankingu pilotów szybowcowych prowadzonym przez Międzynarodową Federacją Lotniczą (FAI), swoimi występami na zawodach, potwierdzili swoją klasę. Pokonali konkurencję i stanęli na najwyższym stopniu słowackiego podium.
Zbigniew Nieradka z Aeroklubu Częstochowskiego już w przedostatni dzień zawodów zapewnił sobie słowackie złoto w klasie 15 metrowej i ostatecznie zakończył rywalizację z wynikiem 8 420 pkt. wyprzedzając Francuza – JD Barrois. Trzecie miejsce wywalczył także reprezentant Francji – Christophe Ruch z wynikiem 8 363 pkt., a tuż za podium znalazł się drugi Polak – Paweł Wojciechowski z Aeroklubu Leszczyńskiego ze stratą 73 pkt. do Christophe Ruch.
Lokaty pozostałych Polaków w tej klasie:
8. Przemysław Bartczak (Aeroklub Włocławski)
13. Dariusz Czech (Aeroklub Stalowowolski)
23. Joanna Biedermann (Aeroklub Nadwiślański)
27. Adam Czeladzki (Aeroklub Warszawski)
32. Marek Godlewski (Aeroklub Warszawski)
34. Jacek Flis (Aeroklub Ziemi Zamojskiej).
Wielokrotny Mistrz Polski, Europy i świata – Sebastian Kawa (Aeroklub Bielsko-Bialski) zdobył drugi złoty krążek, tym razem w klasie Mieszanej. Uzyskując 8 541 pkt. pokonał Francuza Christophe Cousseau (8 468 pkt.) i Słowaka Pavol Černý (8 423 pkt.).
Pozostali Polacy uplasowali się na następujących miejscach:
8. Wiktor Koźlik (Aeroklub Ostrowski)
11. Krzysztof Łuniewski (Aeroklub Warmińsko-Mazurski)
12. Tomasz Dul (LSV Dinslaken)
17. Zdzisław Bednarczuk (Aeroklub Bielsko-Bialski)
22. Paweł Frąckowiak (Aeroklub Poznański)
27. Marek Szumski (Aeroklub Warszawski)
30. Piotr Pawłowski (Aeroklub Bielsko-Bialski)
35. Tomasz Chudoment (Aeroklub Podhalański)
W klasie Club złoty medal zdobył Węgier – Ferenc Bereczky, drugie miejsce zajął Szwed – Gunnar Axelsson, a trzecie Czech – Karel Mareš. Polacy zakończyli rywalizację poniżej 9 miejsca:
10. Mikołaj Zdun (Aeroklub Leszczyński)
11. Mariusz Rachwał (Aeroklub Ziemi Zamojskiej)
14. Zbigniew Górecki (Aeroklub Łódzki)
16. Paweł Krakowski (Aeroklub Ostrowski)
17. Krzysztof Sobiecki (Aeroklub Bydgoski)
21. Karol Pawlicki (Aeroklub Stalowowolski)
24. Fryderyk Rzymanek (Aeroklub PLL LOT)
25. Kamil Wójcik (Aeroklub Włocławski)
26. Andrzej Szczerba (Aeroklub Leszczyński)
27. Marek Sawczuk (Aeroklub Warszawski)
28. Marek Grzegorzewicz (CSS AP Leszno)
30. Tomasz Smolski (Aeroklub Radomski)
31. Adam Sadowski (Aeroklub Białostocki)
32. Marek Herbreder (Aeroklub Szczecinski)
33. Krzysztof Cisek (Aeroklub Jeleniogórski)
34. Piotr Ligwiński (Aeroklub Częstochowski)
37. Agata Kaszczuk (Aeroklub Poznański)
39. Wojciech Izdebski (Aeroklub Gdański)
42. Marek Jóźwicki (KSS Jeżów Sudecki)
43. Jerzy Mikołajczyk (Aeroklub Ziemi Mazowieckiej)
45. Bernard Jakubowski (Aeroklub PLL LOT)
46. Michał Popławski (Aeroklub Pomorski)
47. Ryszard Bendkowski (KSS Jeżów Sudecki)
48. Krzysztof Owsiany (Aeroklub Pomorski)
49. Małgorzata Jach (Aeroklub Łódzki)
Gratulujemy!
Szczegółowe wyniki na stronie FCC Gliding 2013: klasa 15 metrowa, klasa Mieszana, klasa Club
Źródło:http://www.aeroklub-polski.pl/
Tegoroczna edycja Paralotniowych Mistrzostw Polski 2013 odbędzie się w dwóch etapach.
Pierwszy etap rozegrany zostanie w Polsce - Polish Paragliding Open Championships - Puchar Beskidów, w dniach 1 - 5 maja 2013 r w Szczyrku.
Organizatorami zawodów w kraju są: Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe oraz Beskidzkie Stowarzyszenie Paralotniowe.
Drugi etap odbędzie się we Włoszech - Polish Paragliding Open Championships - Dolada Cup, w dniach 9 - 15 czerwca 2013 r. (15.06 jest dniem rezerwowym) w Pieve d'Alpago.
Organizatorami tego etapu są: Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe oraz Delta Club Dolada.
Na klasyfikację Mistrzostw Polski (generalna, sportowa, kobieca, drużynowa) będą się składać punkty z pierwszego i drugiego etapu, przy czym najsłabsze wyniki będą odrzucane.
Partnerem Mistrzostw jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
Więcej informacji na stronie http://sport.psp.org.pl/pl/ppo/info
Źródło:http://www.aeroklub-polski.pl/
Na lotnisku Rudniki Aeroklubu Częstochowskiego przygotowania do sezonu sportowego rozpoczęli dwaj akrobaci samolotowi: Artur Kielak, mistrz Polski w akrobacji samolotowej w klasie Advance oraz Sebastian Nowicki, członek kadry narodowej w akrobacji samolotowej.
– To jeden z pierwszych treningów po tej długiej przerwie zimowej – z radością mówi Sebastian Nowicki.
Piloci trenują na nowoczesnym samolocie akrobacyjnym XA 42 nazywanym potocznie Sbachem od nazwiska jego konstruktora.
- To samolot, którym szybciej niż mrugnięcie oka można zrobić dwa rodzaje beczek. Przy prędkości 225 węzłów czyli 450 km na godzinę można wychylić w pełni lotki i osiągnąć prędkość wokół osi podłużnej 450 stopni na sekundę – mówi Artur Kielak
Gdy jeden z pilotów wykonuje w powietrzu akrobacyjną wiązankę, drugi obserwuje lot z ziemi i przez radio przekazuje swoje uwagi, komentuje na gorąco, co było wykonane dobrze, a co jest do poprawy. Ponadto każdy lot jest nagrywany przez kamerę pokładową, a później analizowany przez pilotów.
– To prawdziwe lotnictwo – w trzech wymiarach, a nie picie kawy w kokpicie – mówi z uśmiechem Artur Kielak. – Sezon zapowiada się intensywnie. Szykuje się dużo zawodów i pokazów. Oby tylko pogoda dopisała – dodaje.
Dla odwiedzających podczęstochowskie lotnisko podniebne akrobacje:pętle, ranwersy, beczki… stanowią niewątpliwie nie lada gratkę.
Więcejinformacji na ten temat oraz zdjęcia na stronie Aeroklubu Częstochowskiego.
14 kwietnia 2013 roku na słowackim lotnisku w Prievidzy rozpoczęły się Międzynarodowe Zawody Szybowcowe – Flight Challenge Cup – Gliding 2013.
Udział w zawodach zgłosiło 119 zawodników, w tym liczna reprezentacja z Polski. Zawody rozgrywane są w trzech klasach – klasie 15 m, Club oraz Mixed.
Wyniki polskich szybowników na dzień 25 kwietnia
W klasie 15 metrowej, po dziesięciu konkurencjach prowadzenie objął Zbigniew Nieradka (Aeroklub Częstochowski), na trzecim miejscu uplasował się Paweł Wojciechowski (Aeroklub Leszczyński) ze stratą 30 pkt. do drugiego Francuza JD Barrois.
Lokaty pozostałych Polaków w tej klasie:
8. Przemysław Bartczak (Aeroklub Włocławski)
16. Dariusz Czech (Aeroklub Stalowowolski)
20. Joanna Biedermann (Aeroklub Nadwiślański)
26. Adam Czeladzki (Aeroklub Warszawski)
32. Marek Godlewski (Aeroklub Warszawski)
35. Jacek Flis (Aeroklub Ziemi Zamojskiej)
W klasie Mieszanej, Sebastian Kawa (Aeroklub Bielsko-Bialski) zajmuje trzecie miejsce z wynikiem 6 848 pkt. za pierwszym Słowakiem Pavol Černý (6 931 pkt.) i drugim Francuzem Christophe Cousseau (6 877 pkt.).
Wyniki pozostałych polskich szybowników w klasie Mieszanej:
9. Wiktor Koźlik (Aeroklub Ostrowski)
11. Tomasz Dul (LSV Dinslaken)
12. Krzysztof Łuniewski (Aeroklub Warmińsko-Mazurski)
17. Zdzisław Bednarczuk (Aeroklub Bielsko-Bialski)
23. Paweł Frąckowiak (Aeroklub Poznański)
26. Marek Szumski (Aeroklub Warszawski)
31. Piotr Pawłowski (Aeroklub Bielsko-Bialski)
35. Tomasz Chudoment (Aeroklub Podhalański)
W najsilniej obsadzonej przez Polaków klasie Club, na 49 startujących zawodników jest 25 reprezentantów z Polski. Wszyscy nasi reprezentanci są jednak poza pierwszą dziesiątką. Po 10 dniach szybowcowych zmagań w klasie Club prowadzi Węgier – Ferenc Bereczky, drugie miejsce zajmuje Czech – Karel Mareš, a trzecie Szwed – Gunnar Axelsson.
Polacy w klasie Club:
11. Mariusz Rachwał (Aeroklub Ziemi Zamojskiej)
12. Mikołaj Zdun (Aeroklub Leszczyński)
15. Paweł Krakowski (Aeroklub Ostrowski)
17. Zbigniew Górecki (Aeroklub Łódzki)
18. Kamil Wójcik (Aeroklub Włocławski)
19. Krzysztof Sobiecki (Aeroklub Bydgoski)
20. Karol Pawlicki (Aeroklub Stalowowolski)
25. Marek Herbreder (Aeroklub Szczecinski)
26. Fryderyk Rzymanek (Aeroklub PLL LOT)
27. Marek Grzegorzewicz (CSS AP Leszno)
28. Adam Sadowski (Aeroklub Białostocki)
29. Andrzej Szczerba (Aeroklub Leszczyński)
30. Krzysztof Cisek (Aeroklub Jeleniogórski)
31. MArek Sawczuk (Aeroklub Warszawski)
33. Agata Kaszczuk (Aeroklub Poznański)
34. Tomasz Smolski (Aeroklub Radomski)
38. Piotr Ligwiński (Aeroklub Częstochowski)
40. Marek Jóźwicki (KSS Jeżów Sudecki)
41. Wojciech Izdebski (Aeroklub Gdański)
44. Jerzy Mikołajczyk (Aeroklub Ziemi Mazowieckiej)
45. Bernard Jakubowski (Aeroklub PLL LOT)
46. Michał Popławski (Aeroklub Pomorski)
47. Ryszard Bendkowski (KSS Jeżów Sudecki)
48. Krzysztof Owsiany (Aeroklub Pomorski)
49. Małgorzata Jach (Aeroklub Łódzki)
Zawody Flight Challenge Cup – Gliding 2013 w Prievidzy kończą się 27 kwietnia, pozostały więc jeszcze dwa dni sportowej rywalizacji, po których poznamy ostatecznych zwycięzców mistrzostw.
Trzymajmy kciuki za naszych reprezentantów!
Więcej informacji i wyniki szczegółowe na FCC Gliding 2013
Źródło:http://www.aeroklub-polski.pl/
W dniach 27-28 kwietnia 2013 roku w Nowym Targu rozegrane zostaną I Zawody Modeli Makiet Szybowców RC wchodzące do cyklu imprez o Puchar Air Tow Team Poland.
Członkowie Sekcji Modelarskiej Aeroklubu Nowy Targ, wspólnie z władzami Aeroklubu postarają się stanąć na wysokości zadania i tym wiosennym akcentem modelarskiej rywalizacji zachęcić modelarzy szybowników do aktywnego rozpoczęcia sezonu.
Dynamicznie powiększająca się społeczność Air Tow Team Poland jest dowodem na to, że holowanie makiet szybowców na loty termiczne staje się coraz bardziej popularną dyscypliną modelarską. A Zawody w Nowym Targu dowodem na to, że że modelarze są głodni tego typu imprez, ukierunkowanych na zdrową modelarską rywalizację w tej pięknej dziedzinie – szybowaniu.
Organizatorzy planują rozegranie sześciu kolejek lotów, z których każda polegać będzie na wylataniu 10 minut maksymalnego wymaganego czasu, a następnie wylądowanie w wyznaczonej, odpowiednio punktowanej strefie.
Taka forma rywalizacji w Polsce przyciąga wielu modelarzy. Na ubiegłorocznych zawodach w Tarnowie czy też Kurowie udział wzięło 40 modelarzy z całej Polski. Nawet na piknikach często trudno o taką frekwencję.
Organizatorzy zapewniają, iż dołożą wszelkich starań, aby zawody te na stałe wpisały się w kanon wiosennych imprez modelarskich. Trzymamy kciuki by tak się stało!
Osoby, które chciałyby wesprzeć organizację finansowo lub też materialnie (nagrody rzeczowe) proszone są o kontakt z organizatorami imprezy.
Więcej informacji na stronie Aeroklubu Nowy Targ
Źródło:http://www.aeroklub.nowytarg.pl/
22 kwietnia 2013 roku w Toruniu rozpoczęło się Zgrupowanie treningowe pilotów Precyzyjnej Kadry Narodowej Polski. Organizatorem zgrupowania, współfinansowanego ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki, jest Aeroklub Pomorski, przy współudziale Aeroklubu Polskiego i Komisji Samolotowej AP.
Zgrupowanie rozpoczyna cykl przygotowań pilotów Samolotowej Nawigacyjnej Kadry Narodowej Polski do 9 Rajdowych Mistrzostw Europy, które odbędą się na Słowacji oraz 21 Mistrzostw Świata w Lataniu Precyzyjnym, które zostaną rozegrane w Niemczech.
Po zakończeniu treningu Kadry Narodowej, w dniach 25 - 28 kwietnia w Toruniu zostaną rozegrane VIII Toruńskie Ogólnopolskie Zawody Samolotowe im. Wacława Wieczorka.
Jak poinformował Janusz Rosołek, dyrektor Aeroklubu Pomorskiego, chęć udziału w zgrupowaniu treningowym oraz w zawodach zgłosiło ponad 30 pilotów.
W dniach 25-26 maja br. na lotnisku Rudniki Aeroklubu Częstochowskiego odbywać się będą Targi Lotnictwa Lekkiego ParaRudniki, podczas których zainaugurowana zostanie Polska Liga Motoparalotniowa. Ostatni weekend maja zapowiada się niezwykle interesująco nie tylko pod względem wystawienniczym, ale i sportowym.
Podczas ParaRudnik piloci motoparalotniowi zmierzą się ze sobą w konkurencjach specjalnościowych: precyzyjnej, ekonomicznej i nawigacyjnej.
Dla widzów szczególnie widowiskowa jest konkurencja precyzyjna - slalomania. To młoda dyscyplina lotnicza. Oficjalnie ten sport pojawił się pierwszy raz na olimpiadzie lotniczej w Turynie w 2009 roku. Motoparalotnie będą się ścigać w slalomie między gigantycznymi pylonami. Nadmuchane pneumatycznie pylony, wysokie na 12 metrów, ustawione są w odległości 80-100 metrów między sobą w układzie ósemki, trójkąta lub węża . Zadaniem zawodników będzie wlecieć w trasę, otworzyć bramkę elektroniczną i w jak najszybszym czasie przelecieć cały dystans ustawiony w odpowiednim układzie.
- Są to krótkie, widowiskowe przeloty, w których piloci startują jeden za drugim. Najlepszym zawodnikom przelot trasy w układzie ósemki zajmuje nawet mniej niż 35 sekund.– tłumaczy Adam Paska, trener motoparalotniowej kadry narodowej.
Ten precyzyjny wyścig między gigantycznymi pylonami toczy się zaledwie metr nad ziemią, przynosi więc wiele emocji i potężnej adrenaliny nie tylko zawodnikom, ale i publiczności.
Motoparalotniarze zmierzą się ze sobą także w konkurencji nawigacyjnej, polegającej na wykonaniu przelotu z tradycyjną mapą papierową (bez pomocy urządzeń elektronicznych typu GPS), po zadanej trasie (korytarz o szerokości do 400 metrów) przez wyznaczone punkty zwrotne. – Przed startem pilot oblicza i deklaruje czas przelotu ponad poszczególnymi punktami zwrotnymi z dokładnością do jednej minuty. Jego zadaniem jest pokonanie trasy bez zawracania i opuszczania korytarza, a na koniec lądowanie w miejscu wyznaczonym przez organizatora - tłumaczy pilot paralotniowy Tomasz Surma, członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego.
Każdy pilot posiada rejestrator, który w czasie lotu zapisuje trasę przelotu i na podstawie tych zapisów sędziowie sprawdzają, czy pilot wykonał przelot prawidłowo i zgodnie z zadeklarowanym czasem.
Podczas ParaRudnik zawodnicy rozegrają również konkurencje ekonomiczne, polegające na przelocie z limitowaną ilością paliwa.
– Im mniej spalamy, tym dłużej jesteśmy w powietrzu i o to najczęściej w tych konkurencjach „na ekonomię” chodzi – wyjaśnia Tomasz Surma. – Metody na zwycięstwo są różne, ale na ogół wiele zależy od „paliwożerności” sprzętu i tego, na ile pilot potrafi ją ograniczyć w sposób bezpieczny dla silnika.
Organizatorzy planują także rozegranie jednej z bardziej widowiskowych odmian konkurencji ekonomicznych – lot po zamkniętej trasie nad lotniskiem z limitem paliwa, z wyznaczonym miejscem startu i lądowania.
– Będzie super zabawa! – zapewnia Adam Paska i zaprasza do udziału w zawodach na lotnisku Rudniki wszystkich pilotów motoparalotniowych, którzy mają świadectwo kwalifikacji i posiadają umiejętności pilotażu. Nie jest to jednak impreza tylko dla motoparalotniarzy i miłośników lotnictwa, ale dla wszystkich, którzy chcieliby spędzić ciekawie czas i zobaczyć jak efektownie wygląda ta mało jeszcze znana dyscyplina sportu lotniczego.
Aeroklub Krakowski pod wodzą nowej Dyrektor Sabiny Hawryłko zaplanował w dniach 20-21 kwietnia oficjalne rozpoczęcie sezonu lotniczego wraz z tradycyjnymi Klubowymi Zawodami w Celności Lądowania oraz szeregiem zawodów modelarskich dla młodzieży małopolskiej. Niespodziewanie sezon lotniczy otworzył w Krakowie Prezydent RP Bronisław Komorowski, który 20 kwietnia w pobliskich Niepołomicach uczestniczył w obchodach „Święta Lasu”, gdzie zasadził symbolicznie „Dąb prezydencki”. Choć wizyta Pana Prezydenta Rp na podkrakowskim lotnisku w Pobiedniku Wielkim miała charakter przelotny, Pan Prezydent poświęcił kilka chwil na rozmowy, wpis do księgi pamiątkowej Aeroklubu Krakowskiego oraz symboliczne zdjęcia i serdeczne uściski dłoni.
W sobotni dzień 17 pilotów oddało po trzy konkursowe lądowania. Najlepszy okazał się Artur Szwed lecący Cessną 150, tuż za nim uplasował się Marcin Wieczorek na samolocie Cessna 152, a trzecie miejsce zajął Janusz Nosalski swoim Tecnamem Echo. W kategorii specjalnej – motolotniowej Andrzej Gumula oddał trzy precyzyjne lądowania w linię zerową.
Drugiego dnia szybownicy bardzo celnie lądowali Boćkiem 3105. Poziom rywalizacji był imponujący. Najlepszy okazał się Dominik Grzywnowicz, który zdeklasował rywali odległością 1 metra i 12 centymetrów. Druga lokata przypadła Adamowi Wnękowi, któremu do pierwszego miejsca zabrakło 28 centymetrów. Na trzecim miejscu na podium znalazł się Andrzej Augustynek z wynikiem 1 metra i 65 centymetrów.
Dla najmłodszych Aeroklub Krakowski wraz z Młodzieżowym Domem Kultury „Dom Harcerza” przy ul. Reymonta zorganizował tradycyjne zawody w kategoriach: rzutek-F1N, szybowców zdalnie sterowanych F3J/M, szybowców wolno latających F1A/M oraz rakiet czasowych z taśmą S6A. Ponadto rozegrano zaległe XXVII Mistrzostwa Aeroklubu Krakowskiego Modeli Balonów na Ogrzane Powietrze w kategorii FB dla młodzików. Nad wszystkim czuwali instruktorzy Tadeusz Kasprzycki oraz Krzysztof Przybytek, przy pomocy kolegów z sekcji modelarskiej AK i MTSR „Sowiniec”. W czasie trwania imprezy Marcin Głód trenując do zawodów sportowych, pokazał kunszt pilotażu akrobacyjnego na naszym pięknym Zlinie 526F.
Zdjęcia z rozpoczęcia sezonu oraz więcej szczegółów na stronie Aeroklubu Krakowskiego
Źródło:http://www.aeroklubkrakowski.pl/
W dniach 20-21 kwietnia 2013 roku na Górze Szybowcowej w Jeżowie Sudeckim, niedaleko Jeleniej Góry, zostały rozegrane zawody modeli F3F Puchar im. Józefa Grochota zaliczane do Pucharu Polski. Na starcie organizowanych przez Aeroklub Jeleniogórski zawodów stanęło dziewięciu zawodników z całej Polski.
Niestety z powodu złych warunków atmosferycznych pierwszego dnia zawodów nie udało się rozegrać żadnej kolejki lotów. Drugiego dnia pogoda była łaskawsza i rozegrano 14 kolejek lotów.
Zawody wygrał Andrzej Kłusek z Aeroklubu Wrocławskiego. Druga lokatę zajął Kamil Chipczyński, a trzecią debiutant Jerzy Mataczyno. Obaj zawodnicy to przedstawiciele SMO Feniks.
Szczegóły, zdjęcia na stronie internetowej http://f3f.zielnik.karpacz.pl/
Źródło:http://lotniczapolska.pl/
27 kwietnia 2013 na terenie Aeroklubu Gliwickiego zostaną rozegrane Ogólnopolskie Zawody Modeli Szybowców Zdalnie Sterowanych do lotów termicznych klasy F3J zaliczane do Pucharu Polski.
Do 23 kwietnia można dokonywać rejestracji elektronicznej.
Program zawodów:
9.00 – 9.45 REJESTRACJA ZAWODNIKÓW
9.45 – 10.00 OTWARCIE ZAWODÓW
10.00 – 11.00 I KOLEJKA LOTÓW ELIMINACYJNYCH
11.00 – 12.00 II KOLEJKA LOTÓW ELIMINACYJNYCH
12.00 – 13.00 III KOLEJKA LOTÓW ELIMINACYJNYCH
13.00 – 14.00 IV KOLEJKA LOTÓW ELIMINACYJNYCH
14.00 – 15.00 V KOLEJKA LOTÓW ELIMINACYJNYCH
15.00 – 15.15 PRZERWA
15.15 – 16.00 LOTY FINAŁOWE
16.00 – 16.15 OGŁOSZENIE WYNIKÓW I WRĘCZENIE PUCHARÓW
Dodatkowe informacje na http://www.rcfangliwice.pl/
Źródło:http://www.aeroklub-polski.pl/